Śniadanie

ŚNIADANIE – NAJWAŻNIEJSZY POSIŁEK DNIA

Czy na pewno śniadanie to najważniejszy posiłek dnia?

Przez większą część swojego życia nie jadałam śniadań. Po części dlatego, że nigdy nie miałam na nie czasu, bo wolałam dłużej pospać, ale też dlatego, że nie miałam w sobie nawyku ich jedzenia. 5 lat temu zachorowałam, no i niestety każdego ranka trzeba było brać leki, a przy lekarstwach bez śniadania ani rusz!

I z mojej choroby wyszedł jeden pozytywny aspekt – teraz nie wyobrażam sobie dnia bez śniadania!

Śniadanie

DLACZEGO WARTO JE JEŚĆ?

Po całonocnej głodówce, rano jest nam potrzebny porządny zastrzyk energii. Podczas snu nasz metabolizm zwalnia, dlatego ważne jest, aby dzień rozpocząć posiłkiem, który nam go przyspieszy, a przy okazji dostarczy energii i niezbędnych składników odżywczych.

Przeprowadzono wiele badań, które wykazały, że jedzenie śniadań wpływa na lepszą koordynację, pamięć, zdolność uczenia i rozwój intelektualny. Wykazano także, że osoby spożywające regularne i pełnowartościowe śniadania mają mniejszą skłonność do tycia.

Jeśli z rana ominie się  śniadanie, nie przyspieszysz metabolizmu, a co za tym idzie odczuwalny głód będzie coraz silniejszy. Daje to większą szansę, że w kolejnych posiłkach dostarczysz zbyt wielu kalorii.

Śniadanie

ŚNIADANIE – CO POWINNO ZAWIERAĆ?

Jakość pierwszego posiłku jest bardzo ważna!

Osobiście uwielbiam i polecam śniadania, gdzie znajdują się wszystkie makroskładniki, czyli białka, tłuszcz i węglowodany.

Źródłem pełnowartościowego białka mogą być jaja, mięso, ryby, mleko lub twarożek . Element węglowodanów złożonych, które dzięki temu, że są trawione powoli, stopniowo dostarczą energii, są także źródłem  błonnika. Węglowodany złożone znajdziesz w razowym pieczywie, płatkach czy otrębach. Źródłem dobrych tłuszczy mogą być ryby, oleje roślinne, awokado czy orzechy. Nie zapomnij o owocach i warzywach, które dostarczą witamin i składników odżywczych oraz dodatkową porcję błonnika.

Pancaces na kefirze

ŚNIADANIE BIAŁKOWO – TŁUSZCZOWE

Jakiś czas temu pojawiła się moda na śniadania białkowo – tłuszczowe. Może to być jajecznica na boczku, kanapki z pastą rybną lub jajko zapiekane w awokado. Takie śniadanie ma swoje zalety – nie powoduje gwałtownych wahań poziomu cukry, dzięki czemu chronią przed wyrzutem insuliny. Będą dobre dla osób cierpiących, np. na insulinooporność.

Warto pamiętać, że wybierając taki rodzaj śniadań koniecznie należy dostarczyć odpowiedniej ilości węglowodanów w kolejnych  posiłkach.

Śniadanie

ŚNIADANIE – KALORYCZNOŚĆ

Nie ma dokładnie określonych norm, które mówią ile kalorii powinno dostarczyć śniadanie. Zaleca się, aby ten pierwszy posiłek stanowił 20 – 30% całkowitego dziennego zapotrzebowania. Dokładna ilość zależy od kilku czynników, np. ilość posiłków w ciągu dnia, aktywność czy nawyk jedzenia śniadania.

Jeśli nie jesteś z osób, które do tej pory nie jadły śniadań zacznij od czegoś małego, np. jogurtu, ale zjedz większe II śniadanie.

Śniadanie

NA KONIEC DLA KAŻDEGO COŚ DOBREGO

Osobiście uwielbiam śniadania na słodko z dużą ilością owoców. Innym łasuchom także je polecam. Takie śniadanie wcale nie oznacza dużej ilości kalorii. Dla lubiących słodkości sprawdzą się wszelkiego rodzaju budynie, owsianki, omlety biszkoptowe, czy pancaces.

Dla lubiących pospać proponuję nocną owsiankę. Jaj ją zrobić? To proste! Wieczorem zalewasz płatki owsiane gorącą wodą i odstawiasz. Rano mieszasz z jogurtem i ulubionymi dodatkami i śniadanie masz gotowe.

Dla tradycjonalistów polecam jajecznicę lub kanapki, które ostatnio zyskały złą sławę. Robiąc kanapki wybierz dobrej jakości żytnie pieczywo, ulubione dodatki i nie zapomnij o warzywach.

Jeśli masz więcej czasu poeksperymentuj z różnymi śniadaniami. Spróbuj różnych smaków i połączeń.

I pamiętaj – jedz śniadanie, bo to najważniejszy posiłek dnia!

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *